Nytt på skiva (Zero)

På skiva / Permalink / 0
Album

Betyg: 3/10

Sister Fay: Magic in the making
Can you dig Records

Det började som ett soloprojekt av Frida Andersson, som släppte sitt debutalbum 2010 på eget bolag. Idag har Sister Fay utvecklats till ett Malmöband med fem medlemmar som har två cellospelare i sättningen. Finurlig folkpop är beskrivningen de själva sätter på sin musik, och det kan nog sägas stämma. Övriga instrument är akustisk och elektrisk gitarr. Och det blir mycket försiktigt plinkande och "gullig sång". Lite för tråkigt för min smak, men en av de tio låtarna är på svenska och den tycker jag är bäst. Där får musiken lite personlighet mitt i all bekymmerslös sommarängskänsla.
----------------------------------------------------------------------
Betyg: 4/10

Vogon Poetry: Don´t panic
Egen prod.

Tre snubbar i Göteborg som gillar rymden och tidsresor bestämde sig 2012 för att starta ett synthband, och här är deras debutalbum. Vogon Poetry lär enligt Liftarens guide till galaxen vara den tredje värsta sortens poesi i universum. Riktigt så långt vill jag inte sträcka mig när det gäller denna 80-talsinfluerade elektroniska trio, men inte fasiken låter det bra. Många retrosynthare uppskattar kanske deras blippande ljudbild, men låtmässigt har de en del att jobba med. Personligen finner jag deras musik nästan irriterande ointressant.
Till top