Twin Peaks

Resa / Permalink / 0
Igår stod en av resans höjdpunkter på schemat, nämligen att åka till inspelningsplatsen för Twin Peaks. Så jag drog till färjan som tog mig tillbaka till Vancouver. Med facit i hand skulle jag tagit nån av de andra linjerna för bilresan mellan Vancouver och Seattle, som jag trodde skulle vara ganska kul, var ingen höjdare. Naturen såg ut exakt som hemma, vägen var tråkig och dessutom var USA:s tullfolk jäkligt otrevliga. Dåligt väder och mycket trafik var det också. Det brukar alltid komma en dag på alla mina resor där det kör ihop sig med bilkörningen och denna dag får nog räknas dit. Inte så att jag direkt körde vilse, men det var mycket strul med vägbyggen, sjukt mycket trafik och med att hitta.
Twin Peaks spelades in i Snoqualmie och North Bend (plus i Kalifornien och på lite andra ställen) som ligger några mil utanför Seattle. Men det är ju inte som i tv-serien att man kör på en väg och sen plötsligt dyker den berömda skylten upp som säger att man är framme i Twin Peaks. Det finns inte ens två tydliga tvillingtoppar i North Bend, däremot finns det massa berg och särkilt ett (Mount Si) som ligger precis vid staden.
Först kom jag till Snoqualmie falls som är det kända vattenfallet i tv-serien. Där ligger även Salish Lodge som är The Great Northern. Hotellet är dock inte lika fint och mysigt i verkligheten utan ser faktiskt rätt trist ut både in- och utvändigt. Fast det visste jag om innan. Vad man inte heller ser i tv-serien är att området kring vattenfallet är rätt fult, vilket inte är så konstigt eftersom det ligger precis vid en stor kraftstation.
Strax intill Snoqualmie ligger sedan North Bend som utgör själva huvudorten i Twin Peaks. Jag hade ju ställt in mig på att träffa Log Lady och de andra på gatorna, men förutom några kvarter i mitten av den lilla byhålan var det inte mycket som gav några Twin Peaks-vibbar.
Det hade jag i och för sig också på känn innan. Inte minst med tanke på att det faktiskt gått 25 år sedan serien spelades in. Men jag såg bron, skolan och floden där Laura hittades. Och dinern såklart, även om den såg annorlunda ut invändigt och dessutom har ett annat namn.
Natten spenderades i Ellensburg och nu väntar en heldag på landsbygden och därefter styr jag kosan mot Seattle. Om nu inte Bob kommer och tar mig...
Till top