Toppen vid Bottenviken del 5

Resa / Permalink / 0
Sommar dag 42: Guror, furor och skulptur...or
Vaknade med ett ryck efter en svettig och ångestriden natt där jag drömde att jag jagades av Stoorn. Jag hade några timmar i Umeå innan tåget gick hem, och jag började med att åka ut till Teg och kolla in den berömda kyrkan. Vet inte riktigt vad jag tycker om dessa modernistiska skapelser (som även finns i bland annat Tannefors och Johannelund), men jag lutar nog åt att de är fula.
Nästa punkt var att kolla in Umedalens skulpturpark, som uppfördes runt ett gammalt mentalsjukhus för 20 år sedan och består av 44 konstverk av varierande slag.
Skulpturer är nog min favoritkonstform, men lika upprymd som jag kan bli av bra skulpturer (i synnerhet statyer), lika ilsken kan jag bli över dåliga. Med dåliga menar jag främst såna som bara placerats ut utan tanke på kontext. I mitt tycke är sammanhang allt, och det måste finnas någon koppling (tex geografisk, historisk, material) mellan plats och konstverk annars blir det bara krystat och ointressant.
Men va f... Här är ju brorsan till statyn inne i stan! Lika vidrig den här!
Sen kollade jag även in Gitarrmuseet. Jag är egentligen ingen större gitarrfantast, men det var ändå kul att kolla in alla tuffa modeller som fanns. För nördar som Leffan och Kotten är det säkert rena himmelriket...
Var även tvungen att kolla in Scharinska villan - ett klassiskt rocknäste i Umeå.
Och nu sitter jag på tåget hem igen. Passerade nyss Höga kusten-bron. Det blev en lyckad Bottenvikstur. Nästa år fortsätter jag nog min Norrlandstrilogi genom att kolla in Kiruna, Esrange, Lapporten och trakterna däromkring.
Till top