Söndagsintervjun: Alex Schulman

kultur / Permalink / 0

 

 (Kommentar: Denna intervju gjordes i samband med att Alex & Sigges show "Meningen med livet" kom till Linköping. Nu är de aktuella igen med sin bok "Tid". En rolig grej är att jag gjorde intervjun som en slags parafras på Sigges omtalade intervju med Sandra Bullock, vilket kanske inte blev så lyckat som det var tänkt...)

På jakt efter livets mening

Alex Schulman och Sigge Eklund har Sveriges största podcast, och är just nu ute på turné med sin humorshow "Meningen med livet". Den 22 mars kommer de till Konserthuset i Linköping för att söka svaret.

 

För två år sedan satte Alex Schulman upp sin enmansshow "Älska mig" som behandlade vår tids bekräftelsebehov, som inte minst märks på sociala medier. Radarpartnern och poddkollegan Sigge Eklund hjälpte till med manus och regi men höll sig mest i bakgrunden.

Nu är det dags för en ny show och denna gång står de på scen tillsammans. Föreställningen heter "Meningen med livet" och har det ambitiösa målet att ta reda på just vad det är som är meningen med vår korta tid här på jorden.

 

Alex Schulman, det här är den andra scenshowen för dig. Är smaken av succé fortfarande lika härlig?

- Den var inte så härlig då och är inte så härlig nu heller. Efter varje föreställning ses man i ett krismöte och ändrar och fixar. Efter min enmansföreställning "Älska mig" var det först efter sista föreställningen som vi kände att det var bra.

- Skriver man en bok så släpper man den och sen är den ute, men det här är som en bok som man fortsätter att ändra och fixa i. Både jag och Sigge är väldigt anala och kan sitta och peta i detaljer. Jämför man med premiären så är "Meningen med livet" 30% annorlunda idag.

 

I podden sitter ni bara och pratar, men på scenen måste ni använda kroppen mer. Hur har ni tränat på det?

- 50% av föreställningen är gester och rörelser. Adderar man en gest till ett skämt så skrattar publiken, det är otroligt intressant. Men det är också en ansträngning såklart, efter en föreställning är jag helt slut.

 

Meningen med livet är kanske den största frågan som finns, ändå är det en ganska nedtonad show. Var det något ni diskuterade?

- Nja, den är ju upptonad i jämförelse med min enmansföreställning. Nu är det blanka golv, dans och musik.

- Jag när också en dröm om att göra en stor föreställning med orkester, men man måste vara lite ödmjuk också. Vi är nybörjare, jag och Sigge, och måste anpassa vår kostym efter det. Men jag tror att nästa föreställning vi gör kan addera andra element.

 

Ni står på scenen varje kväll inför 1500 personer. Känns det aldrig kvävande att ha så mycket folk framför er?

- Det är det som är hela själen i det, att gå upp på scenen och äga rummet. När jag gjorde "Älska mig" sa Krister Henriksson: "Du vet att du inte tittar ut över tredje raden, du måste lyfta blicken". Nu när jag har stått på scenen på Cirkus har jag tagit in rummet. Det är hela utmaningen och magin, att hitta det samspelet med publiken.

 

Tack så mycket!

- Men, men...du, jag...wow!

Till top