Söndagsintervjun: Jesper Hubner

Tobi talar / Permalink / 0
Med farten i blodet

Förra säsongen tog Vikbolandskillen Jesper Hubner sitt första SM-tecken i Superbike, endast 17 år gammal. Nu vill det unga roadracingesset försvara titeln och ta steget ut i Europa.

Motorintresset började växa redan som fyraåring när Jesper fick en hemmabyggd moppe av sin pappa. Året efter växlade han in på speedway och tanken var att bli speedwayproffs, men sporten hade en 12-årsgräns och därför valde Jesper istället roadracing vilket verkar ha varit ett lyckat val. 2006, åtta år gammal, gjorde han sin första tävling - som han vann. Som nioåring var över i Japan och körde tävlingar åt Honda. Från 2010 började han satsa mer seriöst och vann sitt första SM samma år, en bedrift han upprepade både 2012 och 2014. Året efter blev han senior och gick upp i klassen Superbike där han plockade hem ett SM redan som 17-åring.
- Jag är den yngsta som vunnit Superbike, så det är kul. Filip Backlund är den svenska förare som kommit längst, han tävlar i England och kör brittiska Superbike. Han var 19 när han vann första gången och har vunnit totalt två gånger, så jag kan vinna fler gånger totalt och ändå vara yngre än han var när han vann första gången.

Totalt vann Jesper, som kör Kawasaki, sex av tio race under 2015 och plockade därmed hem SM-titeln. Konkurrensen har dock hårdnat då flera starka förare från klassen under Superbike gått upp och vill utmana. När det gäller enskilda racevinster tror Jesper att det finns sju, åtta namn som kan blanda sig i striden men över hela säsongen lär det stå mellan honom, Lukas Bäckström och Jari Toivonen - precis som förra året.
- Vi har en titel att försvara och oddsen att göra det är bra. Går saker och ting någorlunda som de ska så ser det bra ut. Materialet kan jag inte skylla på, men allt kan hända och det kan till exempel komma en krasch.
- Nytt för i år är att jag ska köra hela Norska mästerskapen också. Då får jag köra på flera banor och standarden där är lite bättre. Toppförarna är nog inte så mycket bättre men det finns flera som kan blanda sig i. Vi ska se om vi kan ta hem det också. Utöver det har vi Nordiska mästerskapen, det vore en fin merit att ta hem.

Totalt väntar cirka 25 race under säsongen. Jesper hoppas att kunna köra en VM-deltävling i Holland 15-17 april och sen drar det igång på hemmaplan andra helgen i maj på Anderstorp.
Vad är din styrka?
- Det har gått bra från första början plus att jag även haft bra tajming, jag har haft tur med klasser och så. En styrka är att jag kan vara ödmjuk i depån. Man kan kaxa sig mot konkurrenter men det är bra för sporten att vara ödmjuk mot publik och media. Jag vill vara öppen och inbjudande eftersom det är en liten sport i Sverige.

Vad behöver du bli bättre på?
- Det handlar helt enkelt om att köra mot bättre förare, då märker man vad man måste förbättra. Det är många faktorer som spelar in: fysträning, mentalitet, hantera hojen i olika situationer och att ha ett bra team runt sig.

Hur är ditt team idag?
- Vi är störst i Sverige, men det är ett litet team i internationell jämförelse. Jag tycker att jag har de bästa man kan ha bakom sig, så där klaffar det. Nu handlar det om att jaga sponsorer.

Vad har du för långsiktigt mål?
- Jag har gått ut och sagt att jag ska bli världsmästare inom fem år, så det får jag väl stå för.

Vad krävs för att nå dit?
- Bra resultat och större plånbok till att börja med. Jag skulle vilja påstå att de bästa förarna inte är så mycket bättre, utan det handlar om att få mer tid på hojen. Bäst just nu är Jonathan Rea som också kör Kawasaki, så jag har ett bra team. Det gäller att komma ut i Europa, få kontakter och synas i media. Det är där pengarna finns. I år är det nog sista året jag kör i Sverige.
Till top