Söndagsintervjun: Wardenclyffe

kultur / Permalink / 0
En galen doktor med en Tesla-stav

 

Norrköpingsbandet Wardenclyffe släpper skivor med doom metal som soundtrack till doktorsavhandlingar och självbiografier. De ger ut en egen tidning och har ett eget ordenssällskap. Frontfigur är "The Mad Doctor" med sin mystiska Tesla-stav.

 

"The Mad Doctor" tar emot mig i sitt palats, som visar sig ligga i Tempelriddareordens hus vid Norra Promenaden. Läge för konflikt, tänker jag, eftersom Wardenclyffe har startat sitt eget ordenssällskap. Nu är det inte det enda ovanliga med detta band, som kanske inte ens ska ses som ett band utan snarare som ett helhetskoncept med många olika uttrycksformer. Till bandets första konsert i Norrköping gjordes en utställning om Nikola Tesla, en förevisning med en musikalisk Teslaspole, blomsterarrangemang formade som Wardenclyffetorn,  specialtillverkad skrotkonst och på scenen fanns en svartvingad ärkeängel.

- Vi är inte bara ett liveband som går upp på scenen och spelar utan vi har ett budskap och ger en större upplevelse, säger doktorn som tycks ha en komplex personlighet bestående av lika delar rockstjärna, konspirationsteoretiker, multikonstnär och galen vetenskapsman.

 

Man får nog säga att The Mad Doktor gör skäl för namnet och hela Wardenclyffe-projektet började faktiskt med hans doktorsavhandling för några år sedan. Den handlade om det politiska spelet kring energipolitiken i EU och under sin forskning kom han in på "det galna geniet" Nikola Tesla och upptäckte att det fanns tydliga samband mellan saker som energi, vetenskap, världsmaktsordning, transhumanism och korruption.

- Jag blev själv nästan lite galen på kuppen när jag studerade EU:s energipolitik och tänkte: undrar om det är någon som har gett ut en avhandling tillsammans med en skiva? Jag kände: vi måste göra det här!

 

Den första promon släpptes tillsammans med doktorns avhandling "Ordo ab Chao". Den senaste singeln "The Omega point" utkom i december tillsammans med boken "An Inconvenient Journey". Det är en självbiografisk bok kring doktorns erfarenheter inom universitetsvärlden. Bandet har även en egen tidning, "Bulletin of the Mad Doctor", som i varje nummer analyserar de olika sångernas textteman. Till detta följer en ackompanjerande video. Det första numret handlade om Pierre Teilhard de Chardin och den mystiska Omegapunkten.

- Mycket av det jag gjort har varit avslöjanden om det politiska spelet, och därför har jag skaffat mig en del mäktiga fiender. En politiker försökte stoppa min avhandling. Den fria forskningen är utrotningshotad för att den styrs av politiska och ekonomiska intressen.

 

Varför är Nikola Tesla så fascinerande?

- Jag tror det är hans hängivenhet. Jag gillar det excentriska hos honom. Han gick sin egen väg och hade visioner. Han kom på växelström men gjorde även många andra uppfinningar som han inte fick kredd för. Han höll till exempel på med en dödsstråle som skulle få slut på alla krig.

 

Kan du berätta om din Tesla-stav?

- Det är vapnet för att göra upp med den korrumperade universitetsvärlden och den korrupta politiska världen. Jag vill slåss för människans inneboende förmågor.

 

Nu har Wardenclyff börjat arbeta på sitt nästa album som fått namnet "Temple of Solomon", som också kommer att ges ut med en bok.

- Det blir en sammanhållen historia, där alla låtar är varsitt kapitel och alla kapitel illustreras av konstverk. Den ska komma ut i läderband med Wardenclyffe-emblemet på, avslöjar The Mad Doctor.

Till top