Panama city!

Resa / Permalink / 1
"Jag mötte året i Casco Viejo i Panama city
- i Panama city, där hitta jag hem"
Så lyder öppningsraden i Bête Noires hit "Flickan i Savannah".
Det var fem år sedan jag var här senast och det känns riktigt skönt att vara tillbaka. Ju mer jag tänker på det desto mer framstår Panama city som en av mina favoritstäder.
Flög från Managua i morse och Panama city är ju en helt annan grej. Som en korsning mellan Dubai och Havanna skulle man nästan kunna säga. Inne i centrum kryllar det av moderna skyskrapor, men jag bor i "gamla stan" - Casco Viejo - som är ett mysigt myller av gator, torg, kolonialbyggnader, restauranger och coola butiker.
Lite som gamla stan i Havanna, men med skillnaden att det är snyggt, uppfräschat och inte känns som en kuliss på samma sätt. Det har hänt en del (till det bättre) sen jag var här senast och det pågår restaureringar överallt så Casco Viejo kommer nog bara bli ännu finare de kommande åren.
Så här ser mitt hotell ut, och jag är nästan säker på att det är samma byggnad som tidigare hade en häftig, glamorös salsaklubb. På taket finns en pool och en takbar.
Där har man bra utsikt över centrum. Och den nybyggda bro som går i en halvcirkel runt Casco Viejo, ett jäkligt konstigt bygge som jag inte riktigt förstår vitsen med.
Här ser man min balkong, och under den ligger en argentinsk restaurang där jag käkade på kvällen. Mysigt men oprisvärt.

Nytt land innebär nya ölsorter att lära sig namnet på. Tycker att Balboa är den klart bästa av dessa två.
Denna trappa ligger längst ut mot havet i Casco Viejo, och på den firade jag och Kocken nyårsafton för fem år sedan...
Vi var även bland paradisöarna i Kuna Yala, och man ser även en del Kunaindianer (med i mitt tycke världens vackraste folkdräkter) inne i Panama city.
Och så här ser det ut inne i myllret i Casco Viejo. Nästan varje hus är ett konstverk.
Har sett väldigt lite av det moderna centrum, så måste in och kika lite där nån dag. Fast imorrn blir det nog att ligga och pressa vid poolen igen...
Panama city. Vet ni inte vart ni ska åka, så åk hit!
 
#1 - - borell:

börjar bli lite tunt va?

Till top