På besök i de tusen sjöarnas land

Resa / Permalink / 0
Det har blivit något av tradition för mig att ta en liten tripp till Finland på somrarna och igår var det dags igen. Det blir fjärde besöket sedan 2011, och jag gillar verkligen Finland på sommaren. Som Sverige fast ändå inte.
Tog morgonflyget från Linköping och landade i Helsingfors vid lunch. Där plockade jag ut en hyrbil på flygplatsen och körde norrut, och fick snart syn på de gula rapsfälten som är gulare i Finland än någon annanstans.

Drog på senaste Värvet i hörlurarna och det visade sig passande nog vara Arja Saijonmaa som var gäst. Första stopp imorgon är för övrigt hennes uppväxtstad Mikkeli.

Tidigare har jag kollat in Helsingfors, sydvästkusten, Bottenvikskusten och området kring Treriksröset, så denna gång siktar jag in mig på sjödistriktet mer inåt landet. Första mål blev Lahtis och ett besök på den berömda skidstadion (Obs bassängen i botten av hoppbacken).
Men eftersom det är Finland kommer det även att bli något av en spa- och basturesa. Att ta ett bastubad var det första jag gjorde när jag hade checkat in på hotellet i Lahtis. Och fler kommer det bli.
Sen tog jag en sväng ner till hamnområdet där det finns en massa restaurangbåtar.
Mysigt område men det var väldigt dött denna kväll.
Så det blev hotellrestaurangen istället. Och några Lapin Kulta... Imorgon blir det att kolla in Saimaa och Savonlinna.
Till top