Söndagsintervjun: Emma Lennartsson

kultur / Permalink / 0
 
Emma Lennartsson

LFC tog SM-guld både 2016 och 2017. Nu har fotbollssäsongen 2018 dragit igång och när Damallsvenskan summeras i höst hoppas Linköpingslaget stå där med sin tredje raka titel. En av spelarna som måste prestera på topp om drömmen ska slå in är veteranen Emma Lennartsson som varit i klubben sedan 2013.

Vi träffas några dagar innan LFC ska göra damallsvensk premiär mot Växjö hemma på Linköpings arena. Efter en lång vinter har våren äntligen börjat göra sig påmind och luften är full av förväntningar. En bra start på serien är aldrig fel och Emma är laddad inför matchen.
- Det känns bra. Växjö är nykomlingar och det är alltid spännande att möta nya lag, så det ska bli kul. Men tufft också, för jag vet att dom har ett bra offensivt spel.

Emma har Norsholms IF som moderklubb och kom till LFC 2013, och med det är hon faktiskt den spelare som varit längst i klubben. Näst längst har Janni Arnth och Tove Almqvist varit som kom 2014. Som lagets veteran fungerar Emma också som något av ordningsman i gruppen.
- Jag vill att det ska vara ordning och reda. Jag tar alltid tag i städschemat. Det är viktigt att det inte finns saker att störa sig på runtomkring, för då tar man med sig det ut på planen. Och det är oftast mig de yngre spelarna kommer till och frågar om de undrar något.

Nu är inte Emma särskilt lastgammal, hon fyllde 27 några dagar innan denna tidning kom ut, men de senaste årens framgångar har inneburit en stor omsättning av spelare. Många nya spelare har kommit in de senaste två åren och det gäller att skapa ett fungerande lag av alla individuellt duktiga spelare om man ska vara med och slåss i toppen.
- Jag tycker truppen känns bra. Vi har många landslagsspelare i laget, vilket är ett bevis på att de är skickliga. Men det gäller att lära känna varandra på planen och få ihop spelet. Och så har vi en ny tränare igen. Jag tycker vi har haft bra träningar och Marcus är tydlig i hur han vill att vi ska spela.
- Alla funkar väldigt bra i gruppen. De nya spelare som kommer hit säger att det är lätt att komma in i gänget. Vi är hjälpsamma och det finns inga grupperingar. Alla trivs och det är jättebra tjejer som kommer att bidra med sina erfarenheter på plan.

Efter två raka guld måste väl målet för LFC vara att vinna i år igen?
- Vi har inte pratat om nån målsättning, men såklart vill vi alltid vinna och sen får vi se hur långt det räcker. Jag sätter Rosengård som favorit, de är ett bra lag. Piteå är alltid med högt upp och Göteborg har också ett intressant lag.

Vad har du för personlig målsättning?
- Jag vill ta en startplats såklart, och få spela så många matcher som möjligt. Jag tycker formen är bra. Vi har redan spelat några matcher i Svenska cupen och i Champions League och är inne i matchandet, så det känns bra inför den allsvenska säsongen.

Vad är LFC:s styrka?
- Båda gångerna vi tog de två senaste SM-gulden har vi varit ett lag som strävat efter att utvecklas och bli bättre, och den drivkraften är viktig. Vi ger allt för varandra. Även om det inte alltid går så bra för en själv så ger man allt för de andra, om man vet att de andra gör samma sak. Den känslan tror jag har varit viktig.

Hur känns det inför årets säsong?
- Eftersom vi vunnit två år i rad hoppas jag att vi kan locka fler till arenan. Matcherna kommer att visas både på Corren och på en tv-kanal och det är bra, vi behöver få mer uppmärksamhet för att locka fler sponsorer och nå ut till människor. Personligen tycker jag att det är lika kul med fotboll fortfarande och det ger väldigt mycket tillbaka. Det är inte många som chansen att spela i Sveriges bästa lag.
Till top