Söndagsintervjun: Emilie Höijer

kultur / Permalink / 0
Emilie Höijer

När P4 Nästa i Östergötland avgjordes i början av sommaren var det Norrköpingsmusikern Emilie Höijer som tog hem segern med sin låt "OMG". Nu jobbar hon för fullt med ny musik och vill förmedla de erfarenheter hon samlat på sig under livet.

Emilie Höijer flyttade från Jönköping till Norrköping för fem år sedan och jobbar som teaterpedagog, skådespelare och musiker. Hon växte upp i en musikalisk familj och att hon skulle syssla med musik var nästan givet, frågan var bara vilket instrument. Valet föll på piano och från gymnasiet och framåt har musiken fått en allt större roll i hennes liv.

Förra året började hon jobba med Norrköpingsmusikern Anders Berlin och släppte sin första singel "Du som ville kyssas" i juli 2017.
- Låten fick superrespons direkt och började spelas på radion, så jag blev jättetaggad och började släppa fler singlar, säger Emilie och berättar att hon dagen efter denna intervju ska spela in en video till singeln "Chilla ner".
- Den handlar om att inte stressa ihjäl sig. Den är tillägnad folk runt om mig som stressar för mycket och är olyckliga.

Emilie beskriver sin musik som drömsk pop med medryckande rytmer och spröda toner, inspirerad av livets starka ögonblick. Från början var musiken Regina Spektor-inspirerade sånger på engelska men Emilies uttryck har gått mer och mer mot pop på svenska.
- Jag är inne i ett sånt flöde nu, så nu blir det bara svensk pop. Mycket kommer när jag drömmer. Jag har mobilen bredvid sängen och brukar sjunga in saker när jag vaknar. Min sambo tycker jag är knäpp och skrattar åt mig. Det är ett kreativt flöde som ständigt är igång, det är som att jag tolkar alla händelser genom musik.

Under det senaste året har hon bland annat spelat på Location East, Sommar i Refvens Grund, Augustifesten och Kulturnatten i Norrköping samt i Jönköping och i Åtvidaberg. Den 24/8 uppträder hon på Eksjö stadsfest och den 1/9 på Innergården i Linköping. Och fler spelningar lär tillkomma, så håll utkik på hennes facebook-sida.
- Det är jättekul att köra live. Det känns naturligt för mig att stå på scen och framföra låtar. Jag har en skådespelarbakgrund och känner att jag har nytta av den scenvanan även när jag spelar musik.

Många fick upp ögonen för Emilie när P4 Nästa Östergötland avgjordes den 30 maj i Åtvidabergs Folkets park och hon tog hem segern med den somriga poplåten "OMG". Nu hoppas hon klara gallringen där åtta av de 25 lokala segrarna väljs ut av en jury att få tävla i den stora riksfinalen i Linköpings konsert & Kongress den 25 augusti. Den låt som vinner P4 Nästa spelas också regelbundet i P4 och får en tid efter finalen en utmanarchans i Svensktoppen. Men oavsett hur det går i tävlingen kommer Emilie Höijer att fortsätta satsa på sitt artisteri.
- Jag bestämde mig för några år sedan att nu kör jag. Jag har haft siktet inställt och det är nog därför det gått så bra också, jag ser inga hinder utan kör bara på. Folk har varnat mig och det är klart det är en tuff bransch, men nu är det dags för mitt eget uttryck att ta plats. Förut har jag arbetat som teaterpedagog och jobbat med andras uttryck. Erfarenheter från livet, möten och människor har genererat musik och skapat det uttryck jag har idag. Nu har jag samlat på mig av livet och kan förmedla det.
Till top