Söndagsintervjun: Linda Davidsson

kultur / Permalink / 0

Linda Davidsson – visor med punkattityd och countrytouch

 

Många har sett henne på scenen med Captain Jacks Army, men på senare tid har Linda Davidsson börjat spela allt mer under eget namn. Den 19 januari släpper hon sitt debutalbum “Stillbild” och firar med ett releaseparty dagen efter på Palatset i Linköping.

 

Det var punken som lockade in Linda Davidsson i musiken från första början, men efter att ha gått musikgymnasium och halkat in på jazz tappade hon intresset under flera år. Det var först när Linköpingsbandet Captain Jacks Army sökte “en punkig tjejgitarrist” 2016 som musicerandet vaknade till liv igen. Hon provspelade, fick platsen och efter en vild debutspelning på White Lions 30-årsfest kände hon att hon kommit rätt. Sedan dess har hon varit en självklar del av keltrockbandet, men även kommit igång med sin egen solokarriär. Premiärspelningen under eget namn skedde på Mideli Berget sommaren 2021 och sedan dess har det rullat på. Nu har hon även varit inne i studion och spelat in nio låtar till debutalbumet “Stillbild” som släpps i januari. Hälften är nyskrivet material och hälften är låtar som hängt med länge, och Linda beskriver musiken såhär:

-Det är visor och jag har varit inspirerad av allt från Cornelis till Thåström och Noice. Sen råkade jag kolla på “Yellowstone” när vi började repa vilket innebar att det kom med en del country i musiken. Det är fiol, munspel, mandolin, dobro och mycket experimenterande med traditionella instrument, så det landade nånstans mellan Winnerbäck och Thåström med en touch av country.

-Från början var ambitionen att ta visorna och slänga på lite indiepop, men så fick jag möjligheten att jobba med Alexandra Ekelöf, Michael Lindholm, Mikael Fall, Emil Löfstrand och Andy Pettersson och det är så fantastiska musiker så jag tänkte att jag måste ta tillfället i akt och nyttja deras fulla potential. Jag är jäkligt nöjd med hur skivan blev. Jag förväntade mig inte att mina visor kunde bli så stora och köttiga verk.

 

Texterna är viktiga för Linda och det finns vissa röda trådar som återkommer i hennes låtar.

-Jag har nyttjat mina egna erfarenheter med uppväxt och sånt för att beskriva vardagliga saker som man inte pratar om. Sen har jag skruvat upp det till max för att det ska beröra. Det är kul att få folk att tänka till. Jag har nån politisk låt, men mycket handlar egentligen om att det ska vara rakt och tydligt precis som jag är som person och lärare. Jag gillar inte när saker är under ytan för mycket. Men det måste vara explicit med finess, det får inte bli plumpt.

 

Vad säger folk som hört din musik?

-”Det är så sant det du beskriver”, brukar de säga. Just texterna är nåt som folk tycker om. Och att jag är rolig att lyssna på och får med publiken i det jag gör. Vilket ska bli intressant att se hur det blir i en bandkonstellation. När Andy och jag har kört är det asgarv rakt igenom, och sen går vi in i det djupa om en farmor som inte haft det så lätt och sen några skämt om Andys mustasch och sen in i det djupa igen så att det skapas en dynamik. Så är det även i själva låtarna. Jag har en låt som heter “Älskade du” som är väldigt glättig och dansbandig på ytan men den handlar om två personer som hatar varandra i grunden. Jag sjunger inte så bra, det är en av mina styrkor. Det handlar mer om storyn för mig. Sen är jag svinglad att mina musiker är med och polerar det musikaliska.

 

Debutskivan släpps alltså i januari men Linda är redan igång med ett antal nya låtar som hon håller på att spela in demos på.

-Det känns som att jag har hittat formen, och nu drar det lite från visan och mer mot gubbrocken kan man säga. Det var nån som kallade mig en kvinnlig Ulf Lundell, jag vet inte om jag ska ta det som en komplimang, ha ha.

 

På senare tid har man kunnat njuta av Lindas musik på en rad olika scener, bland annat på Cirkuscaféet, Turbulens, Torpön och Mideli Berget. Hon har även gästat Striden och Nisse & Popfolket, spelar regelbundet med Captain Jacks Army och är numera även med i Chez Suzy. Framöver kommer hon bland annat att spela förband till Ward Hayden & The Outliers i Örebro den 24/1, på Grand i Malmö i april och så har hon ju sitt releaseparty på Palatset den 20/1 där förbandet R.S.L värmer upp publiken.

-Där kommer man att få höra ett fantastiskt band, och så får man goodiebags om man kommer i tid. Jag tror det kan bli en riktigt jäkla trevlig kväll.

Till top