Leva life i Liver...Manchester Dag 3

Resa / Permalink / 0
Checkade ut från rummet och tog tåget till Manchester. Det är ju Englands Norrköping, så där borde jag trivas. Klev av på Piccadilly och stegade mot närmsta pub.
Checkade in på hotellet och sen bar det av mot Canal Street, som jag varit nyfiken på sen jag såg tv-serien "Queer as folk" runt millennieskiftet.
Mycket trevlig gata, även om det såklart var lite dött en söndag-dag.
Sen var jag runt några timmar och kollade in stan. Rätt rörigt måste jag säga. Gammalt varvas med nytt hejvilt, gatorna går kors och tvärs, det finns jättemycket gamla fina hus men det tar man liksom inte tillvara på.
Bin är symbolen för staden, så det ser man absolut överallt. Däremot ser man väldigt lite av stadens musikhistoria (Oasis, Joy Division, The Smiths, Stone Roses osv), så där har man lite att lära av Liverpool.
Men spårvagnar har de! Sa ju att det är Englands Norrköping. 
Northern quarter är ett trevligt område med mycket krogar osv, typ Manchesters Södermalm. Så dit gick jag för att käka på kvällen. Trött på vinäger, skysås och dåligt friterade pommes fick det bli tapas denna gång.
Idag ska jag grotta ner mig i stadens industrihistoria. Och kanske ta en pint eller två...
Till top