På jakt efter brittisk art deco

kultur / Permalink / 0
Jag brukar alltid ge mig ut på art deco-jakt på mina resor, och trippen till Liverpool/Manchester var inget undantag. I Manchester hittade jag ingenting, de få art deco-byggnader jag kollat upp i förväg låg långt från centrum så dem fick jag skippa. I Liverpool hittade jag åtminstone några stycken, även om de inte var klockrena exempel. Som konserthuset från 1939 som tydligt har sin grund i art deco men som byggdes i slutet av perioden och arkitektoniskt är på väg åt ett annat håll.
LCVS-byggnaden har de typiska kolonnerna och proportionerna, och är riktigt tjusig.
Och så har vi två byggnader i anslutning till Queenswaytunneln, som också kvalar in. Hade hoppats på mer, men dessa får duga. Jag lade trots allt inte ner nån jätteansträngning.
Till top